آیا تعمیر مبل به صرفه است؟

چهارشنبه, 11 فروردین 1400

مطمّنا اولین سوالی که برای تعمیر مبل از خود می پرسید این است که آیا مبل شما ارزش تعمیر کردن دارد؟ اشخاص معمولاً هر چند سال به فکر تعویض سرویس های مبلمان و میز و صندلی ناهار خوری می‌افتند، که این امر هزینه های زیادی را در پی دارد به همین دلیل است که همیشه این سوال پیش می آید تعمیر مبل بهتر است یا خرید مبل جدید؟
مطمئناً بهترین راه تخمین هزینه است بهتر است از یک کارشناس خبره بخواهید که نگاهی به مبل شما بیندازد و تشخیص دهد که:

• مبلمان شما چه میزان خسارت دیده و آیا واقعاً مبل شما قابل تعمیر است یا خیر؟
• اگر مبلمان تان، قابل تعمیر است دقیقاً چه مقدار هزینه برای شما در پی خواهد داشت؟
• آیا پرداخت این هزینه منطقی است یا بهتر است یک ست مبلمان جدید بخرید؟

اگر می خواهید برای این سوالات به پاسخ منطقی برسید باید هزینه براورد شده برای تعمیر مبلمان را با هزینه خرید یک ست مبلمان جدید مقایسه کنید. شاید خرید مبل راحتی ارزان از فروشگاه های اینترنتی چوب و مبلمان که محصولات باکیفیت اما با قیمت مناسب را مستقیما از تولید کننده به دست شما می رسانند، گزینه ایده آل شما باشد.
اما گاهی اوقات شما پرداخت هزینه اندکی می توانید مبلمان تان را تعمیر کنید تا دیگر متحمل هزینه های گزاف خرید یک دست مبلمان جدید نشوید.

چه زمانی به تعمیر مبل نیازمندیم؟

• شکستگی بدنه یا پایه چوبی مبل
• از بین رفتن پارچه و فوم مبل
• از بین رفتن رنگ مبل و نیاز به رنگ کاری مجدد
• شکستن میز جلو مبلی و میز عسلی ها

هزینه تعمیرات مبلمان چقدر است؟

هزینه های مربوط به تعمیرات مبلمان هیچگاه ثابت نیستند چون این نوع خدمات در واقع به عوامل زیادی مانند جنس پارچه مد نظر، جنس چوب استفاده شده در مبلمان ،نوع رنگ مورد نیاز و...بستگی دارد که حتماً باید به با نظر کارشناس تعمیر مبل مشخص شود.

مراحل تعمیر مبل

برطرف کردن شکستگی ها

یکی از صدمه های معمول مبلمان شکستگی یا لق شدن پایه مبل است و یکی از روش های ساده برای تعمیر این لقی چسب چوب است بهتر است اول کمی چسب را در شکاف محل لقی ریخته و سپس یک وسیله سنگین را روی صندلی یا مبل بگذارید تا پایه به طور محکم و کامل به نشیمن مبل بچسبد.

تعمیر کلاف مبل

کلاف مبل در واقع همان اسکلت چوبی مبل است که سایر اجزا مانند اسفنج فوم و فنر ها روی آن نصب می شوند و در نهایت رویه کوبی مبل بر روی آن انجام می شود. کلاف مبل ممکن است خم شود یا چوب های استفاده شده در ساختار آن دچار شکستگی شوند که باید تعمیر شوند.

رویه کوبی مبل

روی کوبی مبلمان شامل پر کردن کلاف مبلمان ،تعویض فوم های مبلمان ،تعویض پارچه های مبلمان و تعویض فنر ها می‌شود. در این مرحله هر قسمت به جز اسکلت مبلمان آسیب دیده باشد تعمیر یا تعویض میگردد.

رنگ کاری مبل

مهمترین چیزی که در تعمیر مبلمان ضروری به نظر می رسد نوع چوب مبلمان ومقدار رنگ پریدگی و خراش آن می باشد معمولاً در کارگاه تعمیرات مبل با استفاده از دستگاه های تعیین آسیب به سطح رنگ را مورد بررسی قرار داده سپس سطح آسیب دیده را صیقل داده و چوب را از نو پرداخت و رنگ آمیزی می کنند.

تعویض پارچه رویه مبل

بهتر است در موقع تعویض پارچه روی مبل به کلافمو نیز توجه شود اگر کلاف مبل کلاف خوبی نباشد بهتر است برای تعویض پارچه هزینه صرف نکنید زیرا علافه فرسوده باعث از بین رفتن پارچه روی مبل میشود.

تعویض اسفنج

بسیاری از اسفنج ها کیفیت مناسبی ندارند و معمولاً خیلی زود تر از موعد به حالت وارفتگی می رسند که باعث تغییر حالت بد در مو و مشکل در استفاده از آن می شود در کارگاه تعمیرات موبایل تعویض این اسفنج ها به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود.

 

آیا تعمیر مبل به صرفه است؟

 

آموزش تعمیرات مبل در منزل

هنگامی که مبلمان منزل شما خراب و فرسوده می‌شود، زیبایی دکوراسیون منزل شما را تحت شعاع قرار می دهد در این حالت یا باید به فکر خرید مبلمان جدید با قیمت‌های بالا باشید یا باید به تعمیرات مبل خود بسنده کنید.
مطمئناً تعمیرات مبلمان در منزل یک امر کاملاً تخصصی است ولی هنوز هم کارهایی هست که می توانید خودتان انجام دهید.
البته در این خصوص افراد با تجربه و حرفه‌ای نیز وجود دارند که به راحتی خدمات تعمیر مبل شما را در منزل انجام میدهند. این افراد با تخصص خود می‌توانند ایرادات مبل شما را در منزل برطرف کنند. البته کاملاً به نظر شما بستگی دارد که خودتان تعمیرات‌مبل را انجام دهید یا از کارشناسان حرفه‌ای در این امر استفاده کنید.
به هر حال، اگر تصور می کنید از عهده تعمیر مبل خودتان در منزل بر می آیید، در ادامه چند ایده برای شروع کار به شما می دهید:

از بین بردن خراشیدگی و لکه در مبل ها

اگر بدنه چوبی مبل شما دچار خط و خراش های ریز و حتی عمیق شده باشد به راحتی می توانید از واکس های مخصوص این کار( شما می توانید واکس خمیری مخصوص را مناسب با نوع چوب مبلمان تان از رنگ فروشی تهیه کنید) استفاده کنید و نیازی به تعمیر مبل ندارید.
اگر می خواهید چوب مبل تان نو به نظر برسد می توانید از محلول آب و صابون و یک دستمال پشمی کمک بگیرید و یا اگر روی چوب لکه های سفید ظاهر شده است می توانید با استفاده از دستمال و اندکی الکل لکه ها را از بین ببرید.

تعویض پارچه مبل در منزل

شما میتوانید از بین هزاران طرح و مدل پارچه بهترین آنها را با کیفیت های خوب در بازار تهیه کنید و سپس کار دوخت آن را به یک رویه دوز مبل بسپارید تعویض پارچه مبل کاملا مبل شما را تغییر میدهد و بیشترین تغییر را در آن به وجود خواهد آورد.

وسایل لازم برای تعویض رویه مبل:

• خط کش،
• قیچی،
• نوار چسب ،
• اتو،
• گچ ،
• چسب پارچه‌ای،
• پارچه بوم نقاشی در ابعاد مناسب برای پوشاندن کوسن و تشک


بهتر است قبل از اینکه کار را شروع کنید، برچسب یا نوار اضافی روی کوسن و تشک را بردارید تا در انتهای کار سطحی صاف داشته باشید.
ابتدا پارچه بوم نقاشی را بشویید و سپس آن را خشک کنید. آن را از وسط تا کنید، طوری که پشت پارچه رو به بیرون باشد.
تشک های مبلی را روی پارچه قرار دهید تا قسمت تا شده پارچه مماس با یک ضلع تشک قرار گیرد. ارتفاع هر تشک را به وسیله متر اندازه بگیرید و به اندازه این عدد به دست آمده اطراف تشک را روی پارچه با گچ علامت گذاری کنید.
لازم به ذکر است در قسمتی که پارچه تا شده نیازی به علامت گذاری نیست. دقیقاً از روی علامت گچ، پارچه را برش زده ولی قسمت تا شده نیازی به برش ندارد. تشک را درون پارچه قرار دهید و آنرا به قسمت تا شده پارچه به طور کامل مماس کنید تا مطمئن شوید که قسمت های اضافه اطراف پارچه از دو جهت به یک اندازه باشد.
دو تکه از نوار چسب را به اندازه اطراف تشک ببرید، نوارها را درست در دو لبه تشک و در دو ضلع رو به روی هم بگذارید .آن ها را با اتو و درجه حرارت متوسط به هم بچسبانید.
بهتر است دستورالعمل چسب را مطالعه و بر اساس آن اقدام کنید. به طور کلی چند ثانیه برای گرم شدن نوار چسب زمان لازم است. سپس چند دقیقه صبر کنید تا نوار ها سرد شوند و سپس تشک را از وسط پارچه بردارید.
کاغذ روی نوار ها را جدا کنید. پارچه را صاف و با استفاده از حرارت متوسط پارچه را در محل نوارها اتو کنید. چند دقیقه صبر کنید تا نوار ها سرد شده و خوب بچسبند.
پارچه را از قسمتی که چسب ندارد، برگردانید. تشک یا کوسن را درون کاور پارچه‌ای بگذاری.د پارچه اضافی را تا کرده و روی آن اتو بکشید و فراموش نکنید، گوشه ها را هم تا کنید.
با استفاده از چسب، در چند قسمت با فواصل مشخص، تکه‌هایی از یک سمت پارچه را بچسبانید. برای این مرحله، از نوعی چسب مخصوص پارچه استفاده کنید که خودش چسب داشته باشد و نیازی به دوخت نداشته باشد.
قسمت دوم چسب را هم دقیقاً در مقابل آن و روی پارچه رو به روی هم قرار دهید. چسب ها را بفشارید تا به خوبی روی پارچه بچسبند. اکنون می توانید تشک و کوسن های جدید را در کنار هم بگذارید و از آنها استفاده کنید.

تعویض روکش مبل

شما می توانید با استفاده از روکش های مبل بسیار زیبا، جلوه تازه‌ای به مبل خود ببخشید.
شما می توانید با استفاده از پارچه شبیه به پارچه استفاده شده در رویه مبل خود، قسمت سوراخ یا پاره شده را رفو کنید.
اگر چسب نوارهای دور مبل باز شده باشد، آنها را چسب بزنید و سپس می توانید با استفاده از بخارشوی مبلمان خود را تمیز کنید تا ظاهری بهتر بگیرد.
همچنین می توانید به راحتی کوسن های مبل خود را تعویض کنید و یا برای آن کوسن های جدید بدوزید.

تعمیر مبل با رنگ کردن

رنگ آمیزی مبلمان روش دیگری برای تعمیر مبل و نو کردن آن است. اگر مبلمان تان در اثر استفاده مداوم درخشندگی خود را از دست داده و زیباییهای روز اول خود را ندارد، برای حفظ دوام و ظاهر زیبای مبلمان می توانید با رنگ کردن مجدد، جلای اولیه را به مبلمان خود برگردانید.
تعمیر مبل یک کار تخصصی است و بدون تجربه و آموزش نمی توان اقدام به تعمیر مبل و رنگ کاری آن کرد. اما اگر در این زمینه آموزش دیده اید می توانید این کار را به تنهایی در منزل انجام دهید. چنانچه تجربه کافی در تعمیر مبل و رنگ کاری آن ندارید بهتر است از سرویس های خدماتی تخصصی استفاده کنید.

جلا دادن مبلمان

شما می توانید قسمت های چوبی مبلمان را با پارافین و روغن‌های جلای مخصوصی که در بازار به فروش می رسند، جلا دهید. این روغن ها برای مبل های چرمی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و شفافیت و تازگی در چرم ایجاد می کنند.

تغییر میز عسلی

میز های عسلی چوبی پس از مدتی استفاده درخشش اولیه خود را از دست می دهند. وجود خط و خراش روی این میز ها، خوشایند نیست. برای تغییر دکوراسیون و تعمیر مبل می‌توانید میز عسلی چوبی را با میز عسلی شیشه‌ای جایگزین کنید. میزهای شیشه ای دچار خراش نمی‌شوند و در اثر مرور زمان شفافیت و رنگ خود را از دست نمی دهند. به این ترتیب، شما یک تغییر اساسی در مبلمان خود ایجاد کرده‌اید.

برچسب ها:
تعمیر مبل

نظر خود را بنویسید

* {{ errors[0] }}